bazis

Iskolánk 2020-ban adott be pályázatot Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím elnyerésére. Az Oktatási Hivatal által kiírt pályázaton - a Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslatai alapján - az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese a rendkívül magas szakmai színvonalú pályamunkák közül a Dabasi Táncsics Mihály Gimnáziumot érdemesnek ítélte Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselésére.

A bázisintézmény olyan megyei, járási, esetleg országos szinten magas presztízsű hagyományokkal rendelkező, infrastruktúrában a feladatellátáshoz megfelelő módon felszerelt, egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkező, és ezt publikálni, valamint szakmai szolgáltatásként átadni képes intézmény, mely alkalmas adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra. Olyan intézmény, melyben a jó gyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.

Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselése megtisztelő mind az intézmény vezetése, mind a pedagógusok számára, hiszen a jó gyakorlatok átadásával tovább fejleszthetjük szakmai tudásunkat.


A bázisintézmény jógyakorlatai

2023-2026-os időszak

A 2023-2026 közötti időszakban a megosztani kívánt nevelési-oktatási módszertani modellek bemutatása:

A jó gyakorlat neve: KÉMIKUSOK NAPJA

A víz éve TŰZ-VÍZ-FÖLD-LEVEGŐ őselemek közül az aktuálisan kijelölt

Jó gyakorlat leírása:

A víz éve kapcsán nagyon sok téma közül választhatnak a tanulók a képzettségüknek, érdeklődésüknek megfelelően. Pl: A kristályvíz; Víz, mint reakciópartner vagy katalizátor; Termálvizeink; Természetes vizek; Geotermikus energiaforrások; Szódavíz és ásványvizeink; Vízlágyítás; Szennyvíz és tisztítása; Vízvizsgálat; stb.

A választott témában elkészítenek egy megfelelő, előre meghatározott formátumú word-dokumentumot. A kémikusok napján (Szent-György nap) a meghívott vendégek előtt ppt-s, kísérleti bemutatóval egybekötött kiselőadáson mutatják be a kutatásuk eredményét. Az elkészült word-dokumentumokat, ppt-ket színes nyomtatás után kötetbe fűzzük, így később is felhasználható a szakkörökön, tanítási órákon.

A feladatokat egyénileg, vagy 2-3 fős csoportokban végzik a diákok, így a program hozzájárul a közösségépítés, a szociális és a kommunikáció kompetencia fejlesztéséhez. Emellett természetesen a természettudományos kompetenciák is fejlődnek, a 11-12 évfolyam emelt szintű kémia tanulásához is jó kapaszkodókat találhatunk a programban, a kémia kétszintű érettségi követelményrendszeréhez is kapcsolódnak a feladatok.

A jó gyakorlat neve: OKTOBERFEST a 3. emeleten/ Oktoberfest im 3-ten Stock

A jó gyakorlatot a német nyelvi munkaközösség tagjai a 2021-2022-es tanévben találták ki. Mindenki hozzátette a maga ötletét és így lett kerek egész a délután.

Jó gyakorlat leírása:

Az Oktoberfest a 3.emeleten/Oktoberfest im 3-en Stock egy a német nyelvet népszerűsítő program, amely sokféle előkészületet kíván. A gyerekek bajor zászlókat készítenek, amellyel feldíszítik a 3. emeletet. Plakát jellegű meghívók népszerűsítik a programot az iskola különböző pontjain. Előzetesen plakátok készülnek az Oktoberfest-ről.(pl. az ünnep története, a legfontosabb ételek , italok, női, férfi népviselet stb.) Az időpont is nagyon fontos, szeptember utolsó napjai, amikor elkezdődik az igazi Oktoberfest Németországban. A 3. emelet átalakul egy színes helyszínné, ahol különböző tantermekben érdekes, változatos feladatokat kell végrehajtaniuk a tanulóknak az Oktoberfest hagyományaihoz kapcsolódóan.

  1. mézeskalács díszítés saját ötlet alapján, amit haza is vihetnek
  2. perec nyaklánc felfűzése időre, ami majd megehető
  3. célba dobálás üres sörösdobozokra-időre
  4. rövid Youtube-videók alapján teszt feladatok megoldása –időre
  5. az előre kihelyezett plakátokon szereplő információk megkeresése, válaszadás a kérdésekre 13+1-es TOTO alapján ( külön évfolyamokon: 5-6.évfolyam, 7-8. évfolyam, 9-11. évfolyam)

A tanulók az elvégzett feladatokért nem pontokat, hanem tikettet kapnak. Ezeket lehet beváltani az Oktoberfest ünnepi sátrában. Ha összegyűjtenek 5db tikettet (vagyis minden feladatot megoldottak), azért kapnak 1db bajor perecet, 1db currys kolbászt (ami, virsli) és 1 pohár almalevet. Ezek a hagyományos bajor ételek és italok, amiket németül is megtanulnak.
A német nyelvi munkaközösség tagjai felöltöznek bajor népviseletbe, így a tanulók láthatják a hagyományos ruhadarabokat.
Az Érdi Rosenbrücke Német Nemzetiségi Hagyományőrző Énekkar fellépése az élő, autentikus, sváb zenét mutatta be a tanulóknak.

 


2020-2023-as időszak

1. Banánmúmia készítése (a mumifikálás folyamata)

A jó gyakorlat célja az ókori keleti rítus megismerése, kézzel foghatóvá tétele, szaktudás megalapozása, érdeklődés felkeltése

A jó gyakorlatot történelem-könyvtárszakos kollégánk a 2016-2017-es tanévben találta ki, és a biológia szakos labortanár kollégánkkal kísérletezve tökéletesítették.

Bővebben >>

2. Adventi készülődés kémikus módra 

Jó gyakorlatunk saját gyűjtés és fejlesztés eredménye. 2015 óta az adventi időszakban lebonyolítjuk ezt a rendezvényünket. Iskolánkban nyolc évfolyamos képzés is folyik, ebben a projektben az egész iskola részt vesz. A jó gyakorlat elsődleges célja a kémia tantárgy ismereteinek alkalmazása a mindennapi életben az adventi készülődés kapcsán. Elsősorban a  kémia tantárgyi motivációt, a tehetséggondozást, és nem utolsó sorban a közösségépítést szolgálja, támogatja.

Bővebben >>

A program részei:

  • Vegyészek karácsonyfája / színes szervetlen sóoldatok, komplexvegyületek készítése és azok egyensúlya
  • Illat-karácsonyfa /a karácsonyi illatok szerves kémiája
  • Periódusos karácsonyfa / elemek rendszere, dekoráció
  • Kézkrém készítés / kolloidok, kozmetikai kémia
  • Gyertya készítése / a gyertya anyagának és égésének kémiája
  • Mézes kalács sütése / az összetevők és az elkészítés konyha-kémiája

3. Táncsics Tallér Program (TTP)

A Táncsics Tallér Program (TTP) az iskola egyedi jutalmazó-ösztönző programja. A 2011-2012-es tanévben vezettük be, a gyakorlatban tapasztaltak alapján módosítottuk, pontosítottuk. Az ötlet iskolánk intézményvezetőjétől származik, kidolgozásában az osztályfőnöki munkaközösség tagjai és a rendszergazda vettek részt.

Fő célja, hogy az egyéni teljesítményt közösségi szintre emelje, az egyes tanulók eredményeit az egész osztály számára fontossá tegye. Ennek megfelelően annak felismerésére ösztönözzük a tanulóinkat, hogy minden értékteremtő tevékenységünkkel a közösség javát szolgálhatjuk, ugyanakkor a hanyagul végzett munka nem csupán az egyéni előmenetelünket, hanem a közvetlen környezetünk, kisebb közösségük boldogulását is hátráltatja. Ennek érdekében a Táncsics Tallér Program keretében az osztályok egész tanév során az iskolánk virtuális valutájával (Táncsics Tallér) gazdálkodnak – gyarapíthatják, beválthatják különböző közösségi programokra, különböző közösen kialakított célok megvalósítására. A TTP gyűtőfelülete ezen a linken érhető el.

4. Tavaszi Pedagógiai Napok

Digitális módszerek az idegennyelv oktatásban »

Madárlátta Iskola Dabason - Madárgyűrűzés és túra az Ócsai Tájvédelmi Körzetben »

Képgaléria

5. „Gimnázium a vonaton”

Az egész iskolát megmozgató vonatos kirándulás ötlete eredetileg kettős célt szolgált.  Egyfelől közösségi élményhez kívántuk juttatni általa azokat az osztályokat is, amelyek bármilyen okból egész napos osztálykirándulást nem szerveztek, másrészt segítséget kívántunk adni azoknak a pedagógusoknak, osztályfőnököknek, akik önmaguk egyedül nem szívesen vágtak neki egy egész osztálynyi tanulóval a világnak. Immár a nyolcadik kirándulás megszervezése után elmondhatjuk, hogy eredeti célunkat messze meghaladtuk, hiszen a Gimnázium@vonaton® az elmúlt évek alatt a Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium „saját márkás terméke” lett.

Az eredeti, szűkebb értelemben vett iskolai/közösségi célunk  már az első alkalommal komoly és komplex pedagógiai céllal egészült ki. Alkalmat adott egy város, azon belül számtalan látványosság, történelmi örökség vagy éppen természeti szépség felfedezésére, ahogy alkalmat adott a tanteremben, elméletben elsajátítható tudás(ok), ismeret(ek) terepen történő gyakorlati alkalmazására, és további ismeretek megszerzésére. Ahhoz azonban, hogy minden megfelelően alakuljon, megfelelő szervező és  előkészítő munka szükséges, amely a kirándulást szervező csapat (team) feladata. A team feladata: bejárja a kirándulás helyszínét, a koordinátor felveszi a kapcsolatot a MÁV Zrt-vel, lebonyolítja az egyeztetést a menetrendről, elkészíti az osztályok vagonok szerinti beosztását, a team többi tagja a tapasztaltak alapján elkészíti a programtervet – az osztályok elosztását – és a programhoz kapcsolódó feladatlapokat digitális vagy nyomtatott formában. A koordinátor munkatársi értekezleten tájékoztatja az osztályfőnököket a teendőkről. Az osztályfőnökök osztályfőnöki órán kialakítják a csoportokat, megbeszélik a nap forgatókönyvét, a teendőket.

Jó gyakorlatunk adaptálható általános iskolában, gimnáziumban, szakgimnáziumban, szakközépiskolában. A célcsoport is lehet 1-12. évfolyamig, természetesen a korosztálynak megfelelő feladatokkal.

A jó gyakorlat:

  • humánerőforrás-igénye: osztályonként 2-2 fő pedagógus; tulajdonképpen a nevelőtestület egésze.
  • eszközigénye: csoportonként egy-egy okostelefon; jegyzetfüzet
  • időtartama (utazással együtt): 6:50-21:10

A jó gyakorlat leírása: a gimnáziumi vonat 6:50-kor indul, 10:50-kor érkezik meg Egervár állomásra. Az 5-8. évfolyam első foglalkoztatási helyszíne az egri vár, ahol 13 óráig a vár felfedezésében vesznek részt a tanulók tíz különböző helyszín (szabadon alakítható) végigjárásával, és az ezekhez a helyszínekhez tartozó matematika, fizika, idegennyelv, történelem, művészettörténeti feladatok megoldásával. A 9-10. évfolyam ez idő alatt a városfelfedezését végzi ugyancsak csoportbontásban, a tanulók által előkészített feladatok elvégzésével. A 11. évfolyamos tanulók az Eszterházi Károly Katolikus Egyetemen szervezett továbbtanulási tájékoztatón vesznek részt.  A csoportok 13 órakor cserélnek helyet, az 5-6. évfolyam a délutáni időszak egy kötött részét az Érsekkertben tölti természetismereti foglalkozással és számháborúzással. A program 15:45-kor a várban zárul a gótikus palota udvarán az „Avanti ragazzi…” kezdetű induló közös eléneklésével.

A program között részében a feladatokat csoportokban végzik a diákok, így a program hozzájárul a közösségépítés, a szociális és a kommunikációs készségek, a problémamegoldás, az esztétikai készség fejlesztéséhez. Emellett természetesen az okostelefon, az internet, a google űrlap használatával a digitális kompetencia fejlesztéséhez is.

6. Középiskolai Felvételi értékelés, szakmai konzultáció 2022

A jó gyakorlat célja: A munkaközösség szakmai aktivizálása, a közelebbi és távolabbi intézményekkel a közös munka, szakmai továbbképzéshez hasonló megbeszélés létrehozása. Felvételi felkészítéshez tapasztalatok megosztása.

A jó gyakorlat leírása: Iskolánkban az egykori havi rendszerességű tankerületi szakmai megbeszélések hasznosságát meglátva évente egy alkalommal a Matematika munkaközösség megbeszélést hirdet a környék iskoláiban dolgozó kollégák számára. Erre a megbeszélésre a tankerület összes iskolájából és a bázisintézményekből is várjuk a jelentkezőket. A Központi Írásbeli Felvételi dolgozatokkal kapcsolatos javításban felmerülő problémák és tapasztalatok megosztása mellett felkészítést segítő ötleteket is megosztanak a kollégák egymással, így a következő tanév szakmai munkáját is előkészítik. A Matematika munkaközösség ezzel tulajdonképpen egyszerre egy értékelő munkát és a szakmai workshop feladatot is megvalósít.

Pongor Sándor, matematika munkaközösség-vezető

 

Kapcsolattartó:

Lang Anna
Telefon: 30/2412383
Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

szofon3

epitsuntortenelmez

madarlatta

mezesmadzag

oveges

hat3

tehetsegpont

okoiskola

 

BGA/6678/6/2018 14. Szent László Néptánctábor megrendezésének támogatása

tanctabor