Banánmúmia projekt. A projekt azzal a céllal jött létre, hogy a 11-13 éves korosztály számára kézzel foghatóbb, érthetőbb legyen a történelem még akkor is, ha olyan régi időkről tanulnak, mint az ókori Egyiptom. A tervezés eredetileg a nyolcosztályos diákok 6. évfolyamához, illetve a 7. évfolyamhoz szerveződött, azonban az új NAT még inkább lehetővé teszi, hogy ilyen projektmunkákat már az 5. évfolyamon is megvalósítsunk.
A projekt pár órás előkészületeket feltételez mind a tanórán, mind előtte. Mi szerencsések vagyunk, mert szép és felszerelt laborral rendelkezik az iskola, de ott is megvalósítható, ahol nincs labor, de van konyha vagy egy-két rezsó.
A projekt alapjául a banánt választottuk, mert azon mutatható be legjobban a mumifikálás minden fázisa, és természetesen kutatást is kellett végeznünk hozzá, hogy a megfelelő illóolajokat használjuk, olyanokat, melyek az ókorban is fellelhetők voltak.
Órai előkészületek:
- Tudásanyag átadása a mumifikálásról, annak szükségességéről, folyamatáról
- Balesetvédelmi oktatás
- A diákok számára otthoni feladat kiadása a projekt előtt 1 héttel
- Kinyomtatott szarkofág színezése, összeállítása
Tanulói feladat otthon:
- Meg kell enni 1 db banánt! J
- A héját meg kell őrizni, és beletenni szódabikarbóna és só 1-3 arányú keverékébe úgy, hogy a keverék ellepje a banánhéjat.
- Ki kell önteni a keletkezett vizet, a banánhéjnak viszonylag száraznak kell lennie (ez egy hetes művelet, de lehet rá hagyni két hetet is).
- Az órára ezt a kiszárított banánt kell elhozni egy kisebb bot társaságában.
Laboratóriumi előkészületek:
- Vágható, göngyölt géz beszerzése, amit az óra előtt érdemes kb. 25-30 cm-es csíkokra felvágni.
- Edényekbe kell önteni 1 dl olajat (tapasztalat alapján fél dl olíva és fél dl napraforgó a legjobb elegy).
- Előkészítünk minden olajos edény mellé egy 10x10-es viaszlapot, de gyertyaforgács is jó lehet.
- Gumikesztyű, törlőkendők, tálcák, csipesz hasznosak a művelethez.
- Illóolajok előkészítése: citrusok, levendula, fenyő, fahéj, szegfűszeg, kardamon, ánizs, tömjén, mirha. Ezek közül bármelyik megfelel, a gyerekek akár többfélét is használhatnak.
- Melegítő eszköz (borszesz égő, rezsó).
Óraszervezés:
- A gyerekeket 2-3 fős csapatokba osztjuk, és felhívjuk a figyelmüket, hogy az együtt haladás és a balesetveszély miatt csak azt a munkafázist végezzék, amit éppen megmutatunk.
- Letisztítjuk a banánt a sótól.
- A fadarabot betekerjük egy kisebb papírtörlőbe és ráhajtjuk a banán héját.
- Olvadásig melegítjük a viaszlapot és az olajat.
- Olvadás után levesszük a tűzről, és a választott illóolajokat belecsöpögtetjük.
- A gézdarabokat óvatosan, csipesz segítségével, belemártjuk az olvadékba, óvatosan lehúzzuk róla a fölösleget és a banán egyik végét elkezdjük feltekerni vele.
- Ha nem elég egy géz (nem szokott), megismételjük egy másik gézdarabbal, és folytatjuk a tekerést.
- Alufóliában vagy folpackba csomagoljuk, hogy haza lehessen vinni.
Megbeszélés az óra után:
- Összehasonlítjuk a mumifikálást az igazival.
- A munkafázisokban megkeressük a hasonlóságot, értelmezzük a kiszárítás, illóolajok használatának, kitömés fontosságát.
- Ha kedvük és lehetőségeink adják, közös sziklasíros temetkezést is végezhetünk az iskolaudvaron egy nagyobb dobozban, akár egy időkapszula elhelyezésével is.
Nagy segítség egy pedagógus asszisztens vagy kémia szakos tanár segítsége a kísérlet során, mert a gyerekeknek segítségre van szükségük a forró olvadék miatt, illetve a legtöbben félnek a gyufától, és ha nem rezsót használunk, segíteni kell nekik a borszesz égőt meggyújtani.
Az óra után sokkal emlékezetesebb lesz a gyerekek számára az egyiptomi kultúra, ismeretei hosszú távon beépülnek. Nálunk már több kolléga kipróbálta, sőt, nem ritkán a gyerekek hiányolják, és kérik a projektet. Az új NAT lehetőséget biztosít arra, hogy mindezt bátran ki is próbáljuk.
Péntekné Hegedűs Rita, történelem szakos tanár